Thursday 21 January 2016

El Niño

El Nino adalah fenomena alam, iaitu peningkatan suhu muka laut di sekitar Pasifik Tengah dan Timur sepanjang ekuator dari nilai rata-ratanya dan secara fizik  El Nino tidak dapat dilihatEl Nino berasal dari bahasa Spanyol yang berarti “anak lelaki”. pada abad ke-19 nelayan Peru menyadari terjadinya keadaan yang menaikan suhu lautan yang luar biasa di wilayah pantai Amerika Selatan, di kawasa Ekuador dan hingga perairan Peru. Hal ini terjadi di sekitar musim hujung tahun  setiap tahun.  Lautan Pasifik sentiasa ditiupi angin timur dari  angin timur ke barat yang meniup air laut hangat jauh dari lautan bahagian timur - sebelah Peru dan Chile - menuju ke barat lautan Pasifik,menuju ke pantai Australia dan kepulauan Filipina.
Permukaan air ini diganti dengan air sejuk yang terjadi dari arus Antartic Humbolt Current yang sentiasa datang dari pantai benua Amerika Selatan. Ini menyebabkan suhu permukaan laut di bahagian tengah dan timur lautan Pasifik menjadi lebih sejuk dari bahagian barat. Bagaimanapun, dalam tahun-tahun terjadinya El Nino, angin timuran berkurangan.
Oleh itu, air hangat yang sepatutnya menuju ke arah barat sebaliknya berputar balik merintangi lautan Pasifik. Ini mengakibatkan memperlahankan kejadian Arus Humbolt yang sejuk, menyebabkan timur Pasifik, yang sepatutnya menjadi sejuk, menjadi hangat sebaliknya. Semasa air laut hangat memanaskan udara di atasnya, ia menaikkan daya pengapungan lapisan bawah atmosfera, yang mana menyebabkan pengolakan awan dan hujan lebat.


No comments:

Post a Comment